We hebben afspraken over de basisondersteuning die elke school moet kunnen bieden. Daarnaast bieden scholen vaak meer dan de basisondersteuning. Dit staat beschreven in het Schoolondersteuningsprofiel. Elke school blijft werken aan het verbeteren van de basisondersteuning en de extra ondersteuning.
Vanuit het samenwerkingsverband bieden we ondersteuning waardoor leerlingen die vastlopen zo veel mogelijk binnen de eigen school het onderwijs kunnen blijven volgen.
Programma 2 – Kortdurende ondersteuning & poortwachter dyslexie
Samenwerkingsverband Brabantse Wal PO biedt kortdurende ondersteuning aan leerkrachten, tot max. tien uur per casus. Zo helpen we leerkrachten hun handelen te versterken. De komende jaren staat borging van opgedane kennis en expertise binnen de school centraal in onze ondersteuning.
De poortwachter dyslexie beoordeelt of er bij leerlingen terechte vermoedens zijn van ernstige dyslexie (ED).
Programma 3 – Onderwijs- en Jeugdzorgarrangementen
Leerkrachten kunnen tijdig en preventief signaleren en handelen. Waar nodig vragen zij een arrangement aan. Nieuw zijn de ‘overstaparrangementen’ en de ‘blijfarrangementen’ (met extra ondersteuning voor de leerkracht).
Programma 3 is bedoeld voor casusgerichte aanvragen van begeleidingstrajecten voor de leerkracht, die handelingsverlegen is rondom de afstemming op de onderwijsbehoeften van een of meer leerlingen. Het doel is dat de leerkracht vaardiger wordt en dat daardoor meer leerlingen in het regulier onderwijs kunnen blijven.
Er is steeds meer samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg en tussen primair en voortgezet onderwijs. Zo borgen we een doorgaande leerlijn.
Programma 4 – Deskundigheidsbevordering
We bieden trainingen aan leerkrachten en professionals, zodat de deskundigheid nog verder verhoogd wordt, waardoor minder leerlingen doorverwezen hoeven te worden naar het S(B)O. Na elke vorm van ondersteuning die het samenwerkingsverband biedt, zorgen we ervoor dat de kennis geborgd wordt en we meten wat het effect is van de deskundigheidsbevordering op de (passend onderwijs-) leerling(en).
Programma 5 – Bovenschoolse voorzieningen
We hebben drie bovenschoolse voorzieningen: De Vlinderboom, De Trampoline en De Klimtoren.
De Vlinderboom is een observatiegroep voor jonge kinderen met complexe en onduidelijke onderwijsbehoeften;
De Trampoline is een hybride* voorziening voor leerlingen met complex gedrag van wie de reguliere leerkracht wil leren hoe op dit gedrag af te stemmen.
De Klimtoren is een hybride voorziening voor HB-leerlingen met complexe ondersteuningsbehoeften. Hierbij begeleiden de leerkracht en de cluster-4-expert van De Klimtoren de leerkrachten in het regulier onderwijs.
* Met hybride bedoelen we dat leerlingen het onderwijs deels op de eigen school volgen en deels in een specialistische (bovenschoolse) voorziening. De expertise wordt vanuit de bovenschoolse voorziening naar de reguliere school gebracht en geborgd.
Programma 6 – Steunpunt HB & inzet subsidie HB
Het Steunpunt hoogbegaafdheid ondersteunt scholen met kortdurende ondersteuningen en/of arrangementen. Daarnaast bieden we elke school een maatwerktraject deskundigheidsbevordering op het gebied van beleidsontwikkeling en onderwijs aan HB-leerlingen. Hierdoor wordt de deskundigheid over diverse thema’s rondom hoog- en meerbegaafdheid vergroot.
Programma 7 – Inzet financiële reserve & plan uitvoering extra ondersteuning
In november 2022 hebben alle scholen een aanbod voor coaching gekregen. Daarnaast blijven we de opleiding tot Rots- en Watertrainer aanbieden.
We streven naar nul thuiszitters. Wanneer een leerling (nog) niet kan deelnemen aan het onderwijs, is er een plan van aanpak gericht op terugkeer.
We zetten pro-actief in op het terugplaatsen van leerlingen vanuit het S(B)O naar regulier en dus thuisnabij onderwijs. De leerling blijft de eerste periode deels op de
S(B)O-school en volgt deels op de reguliere basisschool het onderwijs, om na een periode voor 100% terug te keren naar het regulier. De leerkracht in het regulier wordt uitgebreid begeleid door het S(B)O. Op deze manier werken we aan de realisatie van zoveel mogelijk verantwoord thuisnabij onderwijs.
Programma 8 – Kwaliteitszorg & AVG
Kwaliteit is niet iets wat ‘erbij komt’; het is onderdeel van ons werk. We werken met een Plan-Do-Check-Act PDCA-cyclus en heldere doelstellingen. Zo meten we wat het resultaat is van onze ondersteuning en weten we of scholen en ouders tevreden zijn over de geleverde kwaliteit.
Bij het samenwerkingsverband werken we met veel persoonsgevoelige informatie. Wij hebben de AVG hoog op de agenda staan en we zorgen ervoor dat verwerking, opslag en uitwisseling van noodzakelijke persoonsgegevens verantwoord en veilig gebeurt.
Programma 9 – Bestuur & organisatie Samenwerkingsverband
We vinden het belangrijk efficiënt en doelmatig te werken. Onze activiteiten en de ondersteuning aan scholen worden uitgevoerd door een klein team bestaande uit een directeur-bestuurder, een beleidsmedewerker Kwaliteit & AVG, een secretaresse, vier gedragswetenschappers en tien begeleiders passend onderwijs vanuit de verschillende schoolbesturen en een aantal externe partners.
Programma 10 – Specialistische voorzieningen SO & SBO
We streven ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen op de reguliere school passend onderwijs krijgen. Om dat te bereiken versterken we de verbinding tussen regulier onderwijs en S(B)O, met voorschoolse voorzieningen en met het voortgezet onderwijs.
Met de ambities en programma’s uit het ondersteuningsplan 2021-2025 verwachten we dat het aantal leerlingen dat naar het SO of SBO gaat de komende jaren zal afnemen en dat we de reguliere scholen met de expertise vanuit het S(B)O nog verder kunnen versterken.